کف کفش
کفی طبی یا پد‌های مخصوص داخل کفش، یک تکه‌ی مسطح به شکل کف پا است که از جنس فوم، چرم، فلز، پلاستیک یا دیگر موارد مصنوعی ساخته شده است و در داخل کفش قرار داده می‌شود.

این کفی‌ها موجب می‌شوند که پای شما در موقعیتی متعادل و خنثی قرار گیرد; و همچنین فشار‌های وارد شده به کف پا به خوبی جذب شوند.; کفی‌های مختلفی با طراحی‌های مختلف برای برطرف کردن مشکلات گوناگون پا ساخته می‌شوند; پزشکان در همه‌ی موارد  هم با کارآمد بودن کفی‌ها و یا استفاده از نوع خاصی از کفی طبی موافق نیستند.
مزایا و وظایف کفی طبی
وظیفه هر کفی طبی باید این باشد که انواع ناهنجاری های بدن و یا الگوهای غلط راه رفتن را اصلاح کند. این کفی ها تنها به منظور تصحیح صافی کف پا به کار گرفته نمی شوند؛ بلکه هدف اصلی آن ها راحت تر کردن ایستادن، راه رفتن و دویدن است.
به این ترتیب که به مقدار بسیار کمی، زاویه هایی را که در آن ها به پا ضربه می خورد، تغییر می دهند. هر شخصی با مقدار مشخصی از یک لایه نرم در کف پای خود متولد می شود. این لایه بالشتکی به صورت طبیعی امواج ضربه ای را که به کف پا وارد می شوند، ملایم تر کرده و به شیوه ای مناسب به کل پا اعمال می کند. متاسفانه با افزایش سن افراد این لایه طبیعی در طول زمان اثر خود را از دست داده و تحلیل می رود.
کفی‌های طبی چه کارایی دارند؟
کفی‌های طبی ممکن است به علل مختلفی تجویز شوند از جمله:
پشتیبانی از پاها و قرار دادن پا در راستای صحیح
پیشگیری یا اصلاح دفرمیتی‌های پا یا برطرف کردن درد و ناراحتی ناشی از دفرمیتی پاها
بهبود کلی عملکرد و کارایی پاها و مچ پاها
جنس و شکل کفی طبی
کفی ها از نظر جنس به 3 دسته کفی های نرم; کفی های نیمه سخت و کفی های سخت تقسیم می شوند; کفی ها از نظر شکل و ساختار نیز به انواع مختلف مثل کفی با حمایت کننده قوسی طولی; کفی با پد متاتارسال (برای صافی قوس عرضی و درد انتهایی استخوان کف پایی); کفی با بالابر پاشنه (برای کسانی که قد کوتاهی دارند) تقسیم می شوند.
کفی های مواج بیشتر برای رفع خستگی و جلوگیری از اعمال فشار به پاها استفاده می شوند; و موارد استفاده درمانی آن ها محدود است و کفی های دیگر نیز بسته به نوع عارضه به صورت خاص مورد استفاده قرار می گیرند.
کفی های طبی غیرمواج در رفع خستگی مفید نیستند یا جذب شوک و امثال آن ها را انجام نمی دهند و درعین حال کفی های مواج برای اصلاح تغییر شکل، مثل صافی کف پا، نمی توانند کاربرد داشته باشند.
انواع کفی طبی
کفی های مواج خود به دو دسته عمومی و طبی برای پاهای خاص تقسیم می شوند; در نوع عمومی، این کفی ها کار پمپاژ خون; تقسیم وزن بدن در سطح کف پا و جذب شوک ها را انجام می دهند; و نوع پاهای خاص این کفی ها نیز برای 3 دسته از افراد; یعنی کسانی که دارای خار پاشنه (زایده ای درقسمت جلوی استخوان پاشنه) هستند; و هنگام راه رفتن، احساس درد در پاشنه می کنند; یا افت قوس طولی پا دارند و همچنین برای استفاده، در بخش علمی تکمیلی در ارتوپدی و توانبخشی توصیه می شود; به علاوه کفی های مواج به واسطه جریان مواد سیال بر نقاط واکنش کف پا تاثیر می گذارند; و با ماهیچه رگ ها و تاندون ها سروکار دارند.
در کفش های تیز، کوچک ترین ضربه که به کفش وارد شود، مستقیماً به کمر منتقل می گردد. درحالی که در کفش های نوک گرد این ضربه ها گرفته می شود. در یک کفش مناسب، پاشنه و پنجه کفش باید گرد و خورده شود تا فشار را کم کند و انرژی زیادی از فرد هنگام راه رفتن گرفته نشود. نصب یک قالب مناسب در کفشی با این مشخصات باعث می شود، فرد احساس کند که در منزل نشسته و با غلتاندن پاهایش بر روی وردنه وریدهای پایش را استراحت می دهد.
  • iranteb
  • ۲۰/۰۲/۱۳۹۸
  • 816 بازدید

یک دیدگاه برای “کفی طبی مناسب باید دارای چه ویژگی باشد؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه